1 op de 5 wagens geraakt niet door Vlaamse autokeuring

In 2018 keurden de instellingen voor de autokeuring in Vlaanderen maar liefst 20 % van de gecontroleerde voertuigen af. Dat is 1 % meer dan in voorgaande jaren 2017 en 2016.

De voornaamste reden om wagens af te keuren blijkt het slecht functioneren van de lichten zijn. 7,3 % van het aantal nagekeken wagens werd (o.a.) om die reden afgekeurd. Ook blijken er veel problemen te zijn met de banden (2,6 %), de identificatie van het voertuig (1,9 %) of de remmen (1,4 %). Verder zijn er soms ook issues in het kader van de roettest (0,9 %).

Volgens Minister Ben Weyts worden de voertuigen gekeurd op basis van criteria die door de overheid bepaald zijn. Hij stelt dat bij het keuren van voertuigen er 2 doelstellingen voor ogen moeten gehouden worden. In eerste instantie moet de verkeersveiligheid ten allen tijde gegarandeerd kunnen worden, maar ook de bescherming van het leefmilieu staat hoog op het prioriteitenlijstje.

Top 5:

7,3% lichten
2,6% remmen
1,9% identificatie
1,4% remmen
0,9% roettest

Teleurgestelde chauffeurs vermijden?

Gelukkig zijn er heel wat mogelijkheden om als garagist je klanten op de hoogte te houden over allerlei mogelijke nazicht- en onderhoudsmomenten. Er bestaat namelijk een klantvriendelijke mailing software die garages ondersteunt in het hele aftersalesgebeuren.

 

Dankzij CARE kan je ervoor zorgen dat je klanten niet geconfronteerd hoeven worden met een afgekeurde wagen

 

“Dankzij CARE kan je ervoor zorgen dat je klanten niet geconfronteerd hoeven worden met een afgekeurde wagen”, aldus Mike Madinda van inMotiv Antwerpen. “Ons systeem maakt een koppeling met het Dealer Management Systeem van de garage, waardoor alle relevante en actuele voertuiggegevens, maar ook de klantengegevens verzameld worden. Het systeem signaleert wanneer klanten een onderhoudsbeurt nodig zullen hebben, een bepaalde kilometerstand zullen hebben, of ze winterbanden of zomerbanden hebben, etc…

 

Alles volgens de richtlijnen van de Europese Privacy wetgeving

 

Met één druk op de knop stuur je de mails die CARE voor jou klaarzet naar je klanten, bezorg je hen nuttige informatie omtrent hun voertuig en kan je – indien gewenst – ook commerciële aanbiedingen aan je klanten doorsturen. En dat alles volgens de richtlijnen van de Europese Privacy wetgeving.”.

Vaak signaleert je wagen ook zelf dat er iets mis is aan de hand van de talrijke waarschuwingslampjes op je dashboard. Langsgaan bij je garagist en het probleem zo snel als mogelijk laten oplossen is dus de boodschap!

Wat is Autoconnect CARE

Doeltreffend, proactief uw klanten kunnen benaderen: daarvoor zorgt Autoconnect CARE