ADASwasda 

Toen visionairen honderden jaar geleden zeiden dat auto’s op een dag vanzelf zouden rijden, werd er nog wat meewarig gelachen door de meeste mensen. Anno 2019 zien we echter dat we toch wel degelijk een grote stap in de richting van deze slimme autos gezet hebbenDankzij Advanced Driver Assistance Systems – of kortweg ADAS  kunnen bestuurders tegenwoordig veel veiliger de baan op. Maar wat is dat nu precies, ADAS?  

Waar vroeger rijhulpsystemen eerder niceto-have opties waren op wagens uit het luxesegmentnemen we nu een duidelijke uitbreiding waar naar modellen die voor elk publiek bereikbaar zijn. Deze technologieën voegen een nieuwe dimensie toe aan het veilig deelnemen in het verkeerDankzij cameraen/of sensoren op de auto worden gevaarlijke situaties tijdig gesignaleerd en kan de bestuurder snel ingrijpen om een mogelijk ongeval te vermijden. In sommige gevallen corrigeert het systeem zelf de auto, waardoor je als bestuurder zelf niets moet ondernemen.  

  Park assist

Een Park Assist System is bvb. één van de meest gekende systemen. Het voertuig is dan vooraan en achteraan uitgerust met een systeem dat de nabijheid van voorwerpen aangeeft. D.m.v. geluid of beeld wordt schade vermeden bij het parkeren of tijdens manoeuvres. In een meer uitgeruste variant wordt ook het stuur van de wagen bediend en hoeft de bestuurder dit niet te doen, kan de wagen zelfs zelf een vrije parkeerplaats zoeken of geheel autonoom het manoeuvre uitvoeren (bediend via telefoon of afstandsbediening).  

  Lane departure warning

Ook Lane Departure Warning is meer en meer gangbaar in nieuwe modellen en vermijdt dat je per ongeluk over de lijnen rijdtMet verschillende sensoren wordt je plaats op de weg bepaald. Wanneer de kant- of middenlijn overschreden wordt gaat het stuur trillen of klinkt er een geluidssignaal. A.d.h.v. het alarm kan de bestuurder ingrijpen. In meer geavanceerde systemen voert het systeem zelf de correctie uit om binnen de lijnen te blijven. In dat geval heet het systeem Lane Keeping Assist 

  Attention Assist

Het overschrijden van lijnen kan ook een vorm van vermoeidheid zijn. Vermoeidheidsherkenning genereert informatie uit de Lane Departure Warning en detecteert andere tekenen van vermoeidheid (knippende beweging van het hoofd of dichtknijpen van ogen). Indien het systeem detecteert dat de bestuurder niet voldoende oplettend is wordt hij of zij aangemaand om op te letten en uitgenodigd om een pauze te nemen, met bvb. een kop koffie symbool.  

Adaptive Cruise Control

Een Adaptive Cruise Control is dan weer vooral handig wanneer men rijdt op de snelweg. In tegenstelling tot bij een conventionele Cruise Control waar de snelheid constant blijft, wordt bij een adaptieve variant de snelheid van het voertuig aangepast en bewaart het automatisch voldoende afstand t.o.v. voorliggende voertuigen. Vaak werkt dit systeem niet meer bij een snelheid van minder dan 15 km/u,  maar er zijn systemen op de markt die compleet stoppen en vervolgens weer versnellen naar de ingestelde snelheid. Bij zo’n lage snelheden spreek je van een file assistent.

Autonomous Emergency Braking

Een AEB of Autonomous Emergency Braking system heeft ook als doel om aanrijdingen in het verkeer te voorkomen. Als het ADAS-systeem inschat dat een botsing dreigt, begint het de remmen aan te spannen. Bij hoge snelheden tracht het de snelheid te minimaliseren, bij lage snelheden voorkomt het ook echt aanrijdingen onafhankelijk van de bestuurder.

Adaptive LED Lights

Voor wie slecht ziet in het donker kan Adaptieve (LED) Verlichting een grote hulp zijn. Zo draaien de koplampen bvb. mee met de stuurbeweging in dit systeem, zodat bochten beter verlicht worden. Bij sommige systemen wordt de lichtbundel aangepast op tegemoetkomend verkeer.

Blind Spot Detection

Bij een Blind Spot Detection System of dodehoekwaarschuwing worden verschillende sensoren gebruikt om bestuurders te informeren over voertuigen, objecten of personen die zich in de dode hoek bevinden. Indien dit het geval is laat het systeem bvb. een rode driehoek in de spiegel zien. Sommige systemen laten ook een alarm afgaan of zorgen voor een vibratie in het stuur als waarschuwing. Dit systeem bewijst vooral zijn nut op de snelweg bij het inhalen van andere voertuigen.

Intelligent Speed Adaption

Tot slot lichten we ook nog de Intelligent Speed Adaption toe. Deze slimme technologie monitort verkeersborden onderweg om te zorgen dat de bestuurder de juiste snelheid hanteert. Het vergelijkt de toegestane snelheid met de werkelijke snelheid van het voertuig. Vaak werken deze systemen echter nog niet in alle gebieden en op alle wegen.

Hoewel de bovengenoemde systemen maar een greep uit het brede aanbod van ADAS voorstellen, zijn deze volgens ons degene die het meest voorkomen, maar in de toekomst zullen nieuwe(re) en slimme(re) systemen steeds meer aan belang winnen. Ook verzekeringsmaatschappijen onderstrepen het belang van ADAS in nieuwe wagens. Zo zijn er verzekeraars die kortingen geven op basis van het aantal systemen aanwezig in de wagen.